Wednesday, March 16, 2011

membuka gerobok cik kathy

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

it took me almost 10 minutes to start this first sentence... terpaku je depan lappy ... tak tahu nak start macam mana... sebenarnya dalam kepala ni banyak sangat idea yang datang... tapi bila nak kasi keluar tuu... dia macam malu2 la pulak... cewahhh... ngada2nye... hehe...



oklah, kita straight to the point aje ye... tujuan blog ini di create adalah untuk 'berkongsi' cerita dan ilmu sahaja... dari tajuk blog kat atas tu pun, sebenarnya dah terang lagi bersuluh kata orang maksudnya..."dari gerobok"... gerobok tu kan bahasa lama untuk almari ... so, kat dalam almari kita selalu simpan macam-macam betul tak??... pakaian, periuk belanga, mainan anak2, buku, keset, cd, dvd, file dan mcm2 lagi lah... dah nama pun almari... semua benda pun kalau boleh kita nak sumbat ye tak...

Jadi... dipendekkan cerita, kat dalam blog saya ni, saya akan berbicara mengenai apa yang ada kat dalam gerobok saya... :-)... gerobok saya aje tau... bukan gerobok awak, awak yg kat ujung tu pun bukan... haaaa dan juga awak yg pakai baju belang2 tu... bukan²... bukan gerobok awak... jgn risau wokehhh... ekekeke...

tapi...

haaaa... ada tapinya di situ... saya tak akan berbicara mengenai pakaian atau perhiasan sebab saya memang tak pakar dalam bidang fesyen... mintak maaf ye... huhu... dan saya juga tak akan berbicara mengenai periuk belanga (masak memasak) sebab saya cuma tahu memasak untuk suami dan anak2 saya sahaja (termasuk untuk jiran2 bila buat besday party), tu je, so bila tengok diorang2 tu semua makan laju jer... pastu takde pulak cirit birit lepas makan makanan yang di masak oleh saya... itupun di kira dah cukup baik dah tu... kira ok lah tu kan... hehe... bukan apa yer, saya dapati dah terlalu banyak blog2 yang berbicara mengenai resipi2 dan masakan2... rasa2 nye dah cukup lah tu... and to be honest... it's not my cup of tea la sedara sedari... huhu...

                                                        ( gambar hiasan, itu bukan saya )

Saya juga tak akan bersyarah panjang mengenai cara2 untuk mendidik anak2 ye puan2... walaupun saya dah ada 3 orang anak bujang.. sebab bagi saya, setiap ibubapa ada cara mereka yang tersendiri untuk mendidik anak masing2... saya takde hak untuk menegur dan memberitahu satu dunia bahawa contohilah saya kerana saya adalah ibu bapa yang paling perfect di dunia... hahaha... macam bagus jer kan?.. tapi itu bukan saya ye puan2... maaf sekali lagi...

jadi apa sebenarnya yang akan saya bebelkan kat dalam blog saya ni.... haaaaa... jeng... jeng... jeng... saspen je kaan... apa kata sebelum tu saya buat flashback sikit... cewahhhhh... dah jadi macam cerita "maria mariana" la pulak... siap flashback2 segala... huhu...

dulu2 masa kecik, masa time kat sekolah rendah... saya ni pengawas pusat sumber... wahhh... macam lah engkau sorang je librarian... itupun nak kecoh... huhhhh... bukan... bukan macam tu maksud saya ye sedara sedari... sebenarnya, saya ingin menerangkan kepada semua bagaimana munculnya, terbitnya minat dan kecintaan saya pada hobi saya yang satu ini...ye, apa lagi kalau bukan membaca buku... haaa... membaca buku cerita yer... saya terpaksa tekan kan di sini ye, buku cerita... sebab, to be honest saya agak kurang berminat untuk membaca buku teks, buku rujukan dan sebagainya... hehe...mengaku ajelah kan...buat apa nak kaver2... jadi masa sekolah rendah, dek kerana post maut yg saya pegang itu (librarian), telah membukakan peluang yang seluas-luasnya untuk saya bercinta dengan buku2 itu...


                                          ( dulu2 saya suka melepak kat tepi book shelf mcm ni laa )


senang cerita,balik je sekolah... sampai je umah... tak bukak lagi uniform nih... tak makan pun lagi nih... terus capai buku cerita yg di pinjam tadi dan baca sampai abis... tang2 tu jugak pulun... haaa... punyalah... setiap hari tuuu... sampai pernah dapat anugerah kat sekolah "pelajar yang paling banyak meminjam buku kat library" (lebih kurang macam tu lah nama anugerahnya... huhu)... ingat lagi masa tu, saya dapat present sikat rambut...???? ye sahabat2, diulangi saya dapat sikat rambut!! seryes... hehe... tak tahu dimanakah relevannya baca buku dan sikat rambut... tapi, takpelahhh... layan je laa... janji dapat present... agak2nya, cikgu2 saya dulu nak suruh saya baca buku sambil sikat rambut kot... kihkihkih...

Jadi, bermula dari saat itu... kecintaan saya terhadap buku semakin menebal... sampaiiiiilah sekarang... di kala usia sudahpun menjangkau 30-an (dah kurang muda la weiii... hehe)... cuma ada ketikanya disebabkan desakan masa dan keadaan (alasan jer tuu, tapi betul laa) kadang2 saya terpaksa 'mengabaikan' sekejap minat saya itu... ye lah... lepas grad, terus kerja... pastu terus kawen... pastu terus dapat anak... dan anak lagi... dan lagi... pastu sibuk pulak dengan tuntutan kerja... kat rumah kena melayan kerenah anak2 dan jugak bapak anak2... memang masa tu, nak habiskan baca sebijik buku pun dia punye azab Ya Allah... huhu... tengah2 dok syok baca, tiba2 baby merengek, mesti lah itu yang diutamakan dahulu... tanggungjawab tuu... betul tak??... adusss... sabar ajelah... tapi takpe... :-)

walaubagaimanapun, sejak dua menjak kebelakangan ini... Allah telah memberikan sedikit kelapangan masa untuk saya... Alhamdulillah... syukur kepada Mu ya Allah.... :-) anak2 dah besar2 sikit...dah sekolah... dah cerdik... dan saya pulak telah menjadi suri rumah sepenuh masa kerana mengikut suami yang bekerja di perantauan... jadi, adalah jugak masa yg terluang... dan pulak syukur sebab hasben saya sgt memahami minat saya... sekali pegi kedai buku aje, 5-6 bijik buku dia belikan untuk saya... siap tanya lagi "cukup ke tak tu yang? nanti kita tambah gerobok satu lagi ye?"... hah???... adoiiler... hehe... thanks my lurve... :-)

dah abis dah citer flash back... kembali ke cerita utama... hehe...

jadi kan kawan2... bila saya dah mula membaca banyak buku2, mcm2 jenis buku... adat lah kan, ada yg best dan ada jugak yg tak berapa best... ada yang pada pendapat saya boleh diterima ideanya, jalan ceritanya, opinion author tu dan ada juga masa2 yang saya rasa mcm sgt emo, tak setuju dengan plot citer tu... karekter dia lembap lah... itulah... inilah... semua benda nak komen... siap berbuku2 lagi perasaan tak puas hati tu kat dalam jiwa ni kan... punyelahhh... hikhikhik... tapi tak tahu nak luah kat mana... jadi, bermula dari situ lah timbulnya idea untuk create this blog dan seterusnya saya rasa sebagai satu saluran yang sgt sihat untuk saya share pendapat saya mengenai buku2 itu... konon2 macam book review lah... tapi... takdelah formal dan serius sangat... kadang2 ada isi kandungan cerita tu yang saya nak kawan2 semua tahu... yang sangat bermanfaat... pastu kita sama2 boleh fikir... pastu sama2 beri komen... best kan macam tu... rasa macam berjalan sikit otak ni... lega dia tu macam baru lepas jumpa 'shrink' gitu... ekekeke...

(gambar hiasan, ini bukan gerobok saya)


selain daripada buku, kat dalam gerobok saya tu ada jugak keset2 dan cd2 yang saya suka dengar... satu kenyataan yang susah untuk saya nafikan... sejak dari kecik, saya memang suka dengar lagu.. i love listening to the music... boleh dikatakan semua jenis lagu saya layan... janji sedap di dengar kat halwa telinga nih... dari lagu hindustan sampai lah ke lagu dikir barat... hahahaaaa.. betul, tak tipu... sampai anak saya yg sulung tu cakap "mama ni asyik dengan walkman dia je lah..."...huhu... mmg earphone asyik melekat je dekat telinga ni bila nak buat hse chores... klau tak, takde feel nak buat kerja... cewahhhh.... macam2... hehe...

                                                      ( gambar hiasan,  gerobok idaman saya )
 ooo... lagi satu.... dvd movie...haaa, yang ni pun banyak jugak kat dalam gerobok saya tu... tapi kat dalam external hard disk lah ye... hahahaaaa... oleh kerana suami saya seorang kaki donlod movie... so,mmg tak terkira lah banyaknye cerita2 yg ada kat dalam simpanan kami...semua jenis cerita kami layan... and as ussual... ada cerita yang best dan ada yang tak best... so, saya jugak akan selit kan movie review sikit2... nanti kita share sama2 ok... tunggu...:-)

kesimpulannya kan... (wahhh, macam karangan UPSR plak... hehe)

walau apa2 pun, tak kiralah... buku ke, lagu ke atau movie ke... bila kita baca, dengar atau tonton... terutamanya yang best2 tu... tak banyak sikit, ada sesuatu perkara yang sangat menyentuh jiwa kita kan, terus menusuk ke kalbu, yang mampu memberi kesan kat hati kita dan seterusnya membuatkan kita terfikir... dan selalunya ia terus menjadikan buku2, lagu2 dan cerita2 itu sangat istimewa dan mempunyai tempat dia yang tersendiri kat dalam hati kita.... fuhhh... ayat mmg tak boleh blahhh.... hehe... jadi kannnn... kannn... kawan-kawan ku sekalian... itu lah sebab sebenarnya blog "dari gerobok cik kathy" ni muncul... alkisahnya... :-)

                                                                 ( cantik gerobok  ni )

 
sebenarnya di sini, saya juga ingin memohon maaf siap2 sekiranya, apa yang bakal saya tulis nanti tidak menepati citarasa hati dan sanubari sedara sedari sekalian... al-maklum lah... kata orang, rambut je sama hitam kan... tapi kat dalam hati... macam2 agendanya... uhukk... uhukkk (tiba2 je terbatuk)..:-)... sebarang ulasan dan komen membina amat lah dialu-alukan..

terima kasih semua... wassalam...


p/s : kredit untuk seorang sahabat (fm) yang sudi menolong saya yang buta It ni untuk meng set-up kan blog ini... sangat serius 'kebutaan nya".. sampai nak tukar language dari bahasa arab ke english pun tak tahu lagu mana... huhu... .you know who you are... thanks... :-)






12 comments:

  1. Tahniah Cik Kathy from D,Q kerana telah bergelar seorang blogger. didoakan supaya menjadi blogger yg tegar supaya i boleh baca tulisan u. tak sangka pula u ada kebolehan menulis. tak sia2 Cikgu BM ngajar. respek sebab langsung di'sorok' identiti u. cuma org2 yg tertentu je tau. TQ sebab invite me as ur 1st reader! Well done my dear friend!

    ReplyDelete
  2. boleh baca = sering kali boleh baca coretan u = selalu update.

    ReplyDelete
  3. thanks my dear cza...fyi,cza adalah kawan saya sejak dari sekolah rendah...dia juga geng librarian mcm saya...tapi dia kategori orang penting2 gitu.."Penolong Ketua Pengawas Pusat Sumber"...post saya plak adalah "ajk cop-mengecop tarikh due kat belakang buku"wahh...panjangnya nama post...tiap2 kali cop mesti perasan jadi kerani kaunter kat pejabat pos sekojap...ekekeke...

    ReplyDelete
  4. You, atas nama sahabat, berdesup i bukak n baca n khatam tulisan u...mmg berbakat jugak orangnya..inilah hasilnya kalau mmg suka membaca...thanks in advance for the ilmu yg bakal dikongsi..welcome to the blooger world..rajin2 update ye..hehe..sincerely, yours ex schoolmate.

    ReplyDelete
  5. Eh, nape x nak citer pasal life kat Qatar???

    ReplyDelete
  6. inda...berdesupp i jawab comment you beb...hehe..thanks for the support my dear...Insyaallah,klau ada topic2 pasal life di Qatar yg menarik, kita share ok...fyi, Zulindanish juga adalah ex-skoolmate saya masa kat sek rendah...tapi dia sangat hot dan glemer masa tu (sebab dia cun)...acecey...saya pulak cool dan tak glemer...sekian,terima kasih..huhu..

    ReplyDelete
  7. cayalah cik kathy kite....
    majulah sukan untuk negara....

    ReplyDelete
  8. wa caya sama lu too sim...hehe... thanks for stopping by...:-)

    ReplyDelete
  9. teruskan cik khaty, agak klasik namanya, tp popular.. hahaha

    ReplyDelete