Thursday, March 17, 2011

"The Help" by Kathryn Stockett

Assalamualaikum,

Buku ni saya purchased dalam bulan November tahun lepas...  macam ni cover depan dia...



ini cover buku yang saya beli... tapi dia ada lagi satu cover untuk buku ini... ni dia...






haaa... cover ni agak klasik,  tapi bila sekali je kita tgk book cover ni kan,  kita dah boleh dapat teka dah tentang isi kandungan cerita ni?.betul tak?... haaa... pandaiii...  cerita tentang pembantu rumah kulit hitam yang bekerja di rumah tuan kulit putih...

buku ini sebenarnya mengisahkan tentang ketidak adilan dan perasaan perkauman (racist) yang sangat menebal di antara kaum kulit putih dan kaum kulit hitam pada era 1950-an di Missisippi,  US. During this period, most of the white people mempunyai seorang atau dua pembantu kulit hitam kat rumah diorang and they were called as "help" (ehmm...now you know where is the book title came from kann...hehe..)

The story is told from three perspective atau pandangan dari 3 viewer...  maksudnya di sini,  ada tiga karekter utama dalam cerita ni yang bercerita kepada kita mengenai suatu isu itu... dan karekter2 tersebut adalah dua orang pembantu kulit hitam iaitu Aibileen dan Minny... dan seorang socialit berkulit putih yang benama Miss Skeeter...

saya tak akan bercerita panjang mengenai sinopsis buku ni sebabnya
  • sedara-sedari boleh tanya en google,  dia lagi hebat dari saya bab2 bercerita pasal sinopsis nih...huhu..
  • saya cuma akan bercerita mengenai perkara2 tertentu yang saya rasa saya perlu share dgn anda semua,  yang saya boleh relate dengan hidup saya and hopefully yours too... seperti yg saya tulis kat dalam entry intro saya sebelum ni...perkara2 yang masih melekat di fikiran saya walau pun saya dah khatam lama dah buku ni sebenarnya.... 
baiklah....

kes pertama

time ni undang-undang yang dikenakan oleh orang kulit putih untuk colored people agak melampau dan tak masuk akal kadang2...  di antaranya adalah seperti berikut... saya quote dari buku ni page 176...

The booklet is simply a list of laws stating what colored people can and cannot do.

  • No person shall require any white female to nurse in wards or rooms in which negro men are placed
  • It shall be unlawful for a white person to marry anyone except a white person. Any marriage in violation of this section shall be void.
  • No colored barber shall serve as a barber to white woman or girls.
  • The officer in charge shall not bury any colored persons upon ground used for the burial of white persons.
  • Books shall not be interchangeable between the white and colored schools,  but shall continue to be used by the race first using them.
hahhhh!!!!!
what the.....oppsss.....fishhhhhh!!!!!

melampau betul diorang ni yer... sampai nak tanam mayat pun nak berkira... nak kena tengok dulu yg engkau tu org kulit putih ke kulit hitam ke!!! konon dah tinggi sangat lah darjat engkau tu ekkk, sebab kulit engkau putih...!!!!bukan dah masuk kubur tu semua sama je ke... reput jugak kan?.. berulat jugak kan?.. tak kiralah engkau tu white ke black ke... huhhh!!! @##$$%%$%%%^$%##@...

sabar cik kathy...  sabar... sila jangan emo...huhu... 

tak, saya tak emo pun... tapi saya pelik kadang-kadang dengan perangai manusia ni,  kata makhluk tuhan yang paling bijak sebab ada akal,  tapi kadang2 perangai mengalahkan binatang...  Tuhan dah cipta kita dengan sangat sempurna dan sangat adil...  cuba kita fikir,  tak kiralah warna kulit sorang2 tu putih ke,  hitam ke,  sawo matang ke,  koko ke,  kuning langsat ke... tapi ujung2 dia...  kaler darah kita sama jugak kan... kaler merah jugak kan... betul tak murid2??

tetiba je ada sorang anak murid saya kat belakang kelas sana angkat tangan...

"haa...ye Mahsuri?  ada apa nak tambah? "...saya tanya...

"tapi kan cikgu,  darah saya kaler putih la cikgu...hikhikhik"...jawab Mahsuri (dengan nada yg macam bagusss dan sedikit gedikss..huhhh!!)

"oooowhhh....a'ah lah Mahsuri,  cikgu mintak maap ye...lupa lak yang awak nyer darah kan kaler putih..hehe..."...saya jawap...(dalam hati...boleh blahhhhhh!!!!!!!huhu...)



     
                                                 ( student saya yang bernama Mahsuri...pft )              


kes kedua

saya quote dari buku nih,  page 161...

Ladies,  did you know that:

  • 99% of all colored diseases are carried in the urine
  • Whites can become permanently disabled by nearly all of these diseases because we lack immunities coloreds carry in their darker pigmentation
  • some germs carried by whites can also be harmful to coloreds too
Protect yourself.  Protect your children. Protect your help.
From the Holbrookswe sayYou're welcome.

ini adalah iklan yang org kulit putih ni tulis kat dalam newsletter diorang... rubbish tahap gaban!!!!

ok,kita sambung citer...



si Aibeleen ni dia kerja  kat rumah keluarga Leefolt,  yang terdiri daripada sepasang suami isteri dan diorang ada sorang anak perempuan yang berumur 3 tahun... comel budaknyer,  nama Mae Mobley ataupun Aibileen selalu panggil dia 'Baby Girl'... Mrs Leefolt ni,  racist giler orangnya...  just imejin,  family dia ni takdelah kaya sangat pun,  rumah kecik je ada dua bilik tidur dan dua bilik air... kira org kulit putih yang sederhana aje lah kan... tapi disebabkan dia punya dengki dekat si Aibileen ni,  dia sanggup buatkan satu lagi bilik air kat luar rumah (kat tepi garaj),  semata2 sebab dia tak nak share bilik air dgn maid dia nih... bagi dia colored people ni banyak bawak diseased  dan pengotor...  dia ikut kata kawan2 dia yg tulis newsletter kat atas tu la...

padahal dia tak hingat,  yg si Aibeleen ni lah yang dok jaga baby dia tu bagai nak rak,  kasi makan minum kat baby dia... kerja dia(Mrs Leefolt) ni tak lain tak bukan asyik bergayut je kat fon dgn kawan2 racist dia tu sambil bergossip dan mengutuk2 colored people... kalau anak dia dtg dekat nak main ke nak suh dokong ke apa,  dia buat derk aje... siap suh si Aibeleen ni bawak anak dia main jauh2... punyelah... semata2 nak bergayut dgn girlfrenz dia tuh... bertuah punye makkk... huhhh...

pada suatu hari (wahhh...macam dalam peraduan pertandingan bercerita peringkat sekolah rendah je kannn...huhu),  si Aibileen ni dia nak toilet train kan si Moby Mae nih... biasalah budak umur 3 tahun kan,  so teknik yang dia selalu buat ialah (percaya tak..selepas anak 3 org baru saya tahu teknih nih...huhu) dia kena tunjukkkan demo kat si Moby Mae ni mcm mana nak pee-pee... meaning,  biar si Moby Mae ni tengok macam mana adult tu kencing kat toilet seat tu secara live,  depan mata... barulah budak ni boleh ikut... 'set as example' la kata orang... sepatutnya,  mak dia lah yang buat demo ni kan,   tapi biasalah... mana mak dia tu nak layan... last2 si Aibileen ni jugak yang kena tunjuk...


                                         ( gambar hiasan, siap boleh baca2 buku lagi tuu.. ) 

tapi,  ada pulak masalahnya kat situ... si Aibileen ni kan di larang utk guna toilet kat dlm umah tu,   so nak tak nak dia kena bawak lah jugak si Moby Mae ni ke toilet yg kat garaj tu... bila dia dah buat demo semua,  si Moby Mae ni pun dah terrer... dah boleh pee-pee sendiri... Aibileen ni excited lah kan,  bila Mrs Leefolt dah balik dia pun cerita lah pasal si Moby Mae ni dah pandai pee-pee sendiri... hepi je lah mak dia kan... and then,  Mrs Leefolt pun cakap dia nak tengok sendiri... dia pun letak kan  si Moby Mae ni kat bathroom dlm bilik dia and ask her to pee-pee depan dia... pastu tak pasal2,  tiba2 si Moby Mae ni terus lari keluar dari bathroom yg kat dalam rumah tu and go straight to bathroom yg kat luar tu (Aibileen punye)...  wahhhh... apa lagi... mengamuk sakan la Mrs Leefolt ni... petikan dari buku:-

Aibeleen side of story :-

Baby Girl run off as fast as she can.  Naked little white baby running through the house.  She in the kitchen.  She got the back door open,  she in the garage,  trying to reach the knob to my bathroom.  We run after her and Miss Leefolt poiting her finger.  Her voice go about ten pitches too high.

"This is not your bathroom!"

baby Girl wagging her head.  "My bafroom!"

Miss Leefolt snatch her up,  give her a pop on the leg.

"I did not raise you to use the colored bathroom!,  this is dirty out here Mae Mobly.  You'll catch a diseases!No no no!"

and I hear she pop her again and again on her bare legs....

melampauuuu kan????... depan2 Aibileen pulak tu dia cakap macam tu... how do you feel if you were in her shoes... mesti sedih giler kan... mesti rasa terhina sangat...  mesti pikir macam ni...

 "dah aku ni jaga anak kau,  sayang anak kau macam anak aku sendiri,  kasik makan minum kat anak kau... sanggup kau jatuhkan maruah aku dan hina aku sampai macam tu sekali...semata-mata sebab aku ni kulit hitam.."

begitulah teruknya perasaan racist pada waktu tu...  layan org macam binatang ... macam baguss jer... tapi saya rasa saya tak perlulah lepaskan perasan geram saya dengan penuh detail di sini,  sebab sekiranya anda juga berperasaan sama seperti saya... emo seperti saya,  sudah terbukti lah bahawasanya anda semua adalah normal dan waras serta bijak dan tahu membezakan yang mana baik yang mana buruk,  yang mana puji yang mana keji... so, tahniah diucapkan untuk anda2 yang emo macam saya... hehe...


                                                ( gambar hiasan, semua sama saja kan )

sebenarnya kan,  ada sebabnya yang membuatkan saya rasa terpanggil untuk share benda ni kat rakan2 semua... bila saya baca je cerita-cerita mengenai babysitter ni kan,  mesti saya akan teringatkan seseorang... seseorang yang istimewa pada saya... erhmm... tak lain tak bukan dia adalah babysitter anak saya yg sulung,  Puan Zainab nama dia... saya panggil dia Mak Nab aje... lama jugak dia jaga anak saya,  si fendy tu... dari dia umur 3 bulan sampai lah ke umur 3 tahun ... huhhh...sebut nama dia pun dah boleh buat mata saya berkaca2... :-(... macam mana nak cakap ye,  dia ni boleh dikatakan sayang fendy tu lebih daripada saya... time fendy sakit demam,  dia punya risau tuuu,  ya Allah...  mengalahkan saya... boleh nampak kat situ betapa kasihnya dia dekat anak saya tuu.... 

saya sendiri mengaku,  ada masa2 time fendy buat perangai ke kan,  adalah jugak kdg2 tu tangan ni tetiba jer 'tercubit' si fendy ni kan...(bukan salah saya yer puan2,  tapi tangan ni haaa....haipppp tangan..hehe)... dah geram sangat kan... tapi Mak Nab ni pulak,  bukan takat cubit,  nak cuit anak saya pun tak dia tak pernah... kalau dia marah pun,  dia cuma akan cakap mcm ni aje..." andy,  jangan buat macam tu sayang..."...  huhu...  itu belum masuk bab melayan makan minum si fendy ni lagi... dia satu family termasuk arwah suami dan anak2 dia semua sayang kat fendy nih ... sampai ramai kawan2 saya time tu memang jeles lah...  ye lah,  mana nak cari baby sitter yang baik macam dia kan...:-)
   
saya selalu percaya yang Allah kurniakan kita dengan rezeki yang datang dalam pelbagai bentuk dan cara...  dan bagi saya Mak Nab adalah rezeki dari Allah kepada saya... Syukur kepadamu Ya Allah... terima kasih Mak Nab,  sebab sayang anak saya lebih dari saya sayang anak saya...hanya Allah saja yang mampu membalas budi baik dan kasih sayang Mak Nab tu... aminnn...

baiklah...  dah abis cerita pasal saya,  sekarang kita berbalik pulak kepada cerita asal entry ni tadi...

ok...ehmmm....kesimpulannye di sini kan kawan-kawan,

tak ada bezanya kita ni semua kat mata Allah kecuali amalan kita...  betul tak? walau betapa banyak pun harta yang kita ada,  walau betapa tinggi pun darjat dan pangkat kita kat dunia ni,  walau betapa kuat dan hebatnya kuasa yang kita ada,  walau apa pun warna kulit kita... Allah tak tengok kat semua tu... last2 amalan baik kita jugak yang di pandang Allah... saya percaya kalau kita buat baik Insyaallah mesti di balas baik jugak akhirnya...

                                                          ( back cover of the book )

akhir kata, yang buruk itu datang dari pada kelemahan saya endiri dan yang baik itu datang dari Allah jua...
(wahhh...macam ending siri Al-Kulliyah episod ke-doblas la plak....ekekeke)

dan kepada sapa2 yang nak tahu apakah ending cerita nih,  hah... apa lagi... pegilah cari buku ni kat kedai dan baca sendiri... tapi saya berani jamin di sini ye sedara sedari... it's worth buying... epi reading my frenzz... :-)

Wassalam semua.


p/s : seperti biasa saya akan letak  rate mengikut ke 'best' san buku2 ini pada pandangan saya yer...dan untuk buku ni saya bagi rate 4.5 bintang... :-)

2 comments: