Sunday, March 20, 2011

Rock Kapak Vol 1

saya harus akui yang saya ini agak klasik orangnya... jadi lagu-lagu lama memang menjadi fevret saya sejak dari dulu sampailaa sekarang niii... tak pernah jemu untuk di layan... seryes!!... hehe... untuk entry kali ini saya akan bercerita mengenai lagu-lagu rock kapak yang saya suka dengar... banyak sebenarnya,  sebab tu kat title tu saya tulis vol 1... wahhhh...

( cayalahhhh....hehe )

pengaruh rock ni sebenarnya bermula dari barat,   masa ni antara rock group yang femes dari US seperti White Lion,  Ironmaiden,  White Snake,  Motley Crue,  Bon Jovi dan banyak lagi lah... masa ni mak bapak dan cikgu2 kat sekolah cukup2 risau klau kita minat lebih2 sangat tentang group2 barat nih kan... yelah,  dengan appearance diorang tu yang ganas pastu kebanyakan lirik lagu diorang kan banyak yang berunsur seks dan alkohol... macammanalah diorang tak risau...

tapi,  honestly,  saya tak delah amek port sangat pasal lirik2 lagu ni... tak berapa faham satu (dulu-dulah,  time kecik2)...hikhikhik... pastu bagi saya janji lagu tu sedap di dengar... tak kesah lah walaupun dalam lagu tu dia tengah explain cara2 nak buat cekodok pisang ke... lempeng ke...  wa tatak peduli... wa layan jer... janji rockkkkk!!!!yehhhaaaaa!!!....



dalam entry kali ni,   saya nak share beberapa lagu rock kapak dari barat yang saya suka... and most of the song is slow song... hehehehe... saya tak nak hipokrit di sini... tak berapa minat dengan lagu-lagu yang bingit dan bising tu... tak masuk otak lah senang citer... lagipun kalau semua notice,  kebanyakan group2 rock kapak tu,  diorang mesti ada sebuah dua lagu slow yang best dan femes... betul tak...

oklah,  tak nak banyak2 cerita... jom kita dengar lagu fevret saya yang pertama ni...



tajuk lagu dia You're All I Need... dari group  White Lion...

lagu ni best sebab melodi dan lirik dia sangat sweet dan jiwang... lagi satu,  saya suka time yg dia goreng gitar tu (sila dgr masa min ke 1:02 tu)... fuhhhh....memang tulus dan mulus gitu bunyinye...  hehehe... tapi kan, kalau kita dengar je lagu ni... tanpa melihat kepada video clipnye atau fotonya  mesti kita imejin mamat- mamat sopan je yang nyanyi lagu ni kan ....alahhhh,  yg mcm ala2  Jason Donovan gitu.... pakai baju butang sampai atas,  sikat rambut belah tepi,  baju tied-in...hahahaaa... tapi,  kalau korang nak tengok ghupa sebenar ahli kumpulan White Lion ni....ni haaa....amekkk kauuu...ekekekeke....


( White Lion )

"sopan" kan diorang???....hehe... ok,kita move to the seken song...

lagu ni dari kumpulan Europe, swedish band ni... kalau korang lupa ni group yang mana satu..ekceli dia ada satu lagi lagu yang femes yakni lagu "The Final Countdown"... haaa...ingat tak??? mesti ingat kan...  femes lagu tuu... tapi saya tak berapa suka sangat lagu tu, saya lagi suka lagu ni... title of this song is "Carrie"...



" can you see it in my eyes...but this might be our last good bye..."

sob...sob..sob...

sedih giler lagu ni sebenarnya... tapi itulah kan, kalau di fikir2 kan sekali pasal group2 rock kapak ni kan... kelakar pun ada jugak... yelah, rambut kembang kemain, pakai baju koyak rabak dengan gambar tengkorak segala, asal pose je mesti terjelir sana terjelir sini... konon2 ganas sangat2 la tu...tapi ujung2... mak aiii...nyanyi lagu tangkap leleh jugakkkk....kihkihkih...kalau tak percaya, sila tengok gambar diorang kat bawah ni...hehe.., ngeri kan?


( Kiss )

hehe...tapi ni bukan gambar diorang... ni gambar rock band "KISS".... kat bawah ni lah gambar Europe..


( Europe )

ok, we move to our last song untuk entry kali ni, group ni memang femes sebab lagu2 dia semua best2 pastu lagi satu singer dia ni ada anak dara cun sorang yg jadi pelakon... haaa...dah boleh teka kan group apa?... tak lain tak bukan... AEROSMITH... singer dia nama Steve Tyler, sekarang ni menjadi2 pulak kefemesan nye dek kerana dah jadi one of the jury kat America Idol...kelaaasss gitu... rock2 pun, opinion dia org nak dengar kan... banyak pengalaman la katakan...this is the pic of this group...


( Aerosmith )

sebenarnya memang banyak lagu Aerosmith yang saya suka... Amazing, Cryin', Pink, Jaded, Crazy, I don' t wanna miss a thing dan byk lagi lahhh... tapi yang palinnnngggg saya suka adalah lagu ini.... sila dengar ye...:-)



arghhh...best giler lagu ni... kenapa best sampai giler?? haaa... sbb tajuk lagu ni adalah "Crazy"!!!...hikhikhik.... klau sapa2 yang rajin layan You Tube, boleh la tengok vc lagu ni... alaa yang jadi model vc tu tak lain tak bukan adalah anak dia sendiri... Liv Tyler dan si gorjes Alicia Sylverstone...

sebenarnya, saya boleh je letak Video Clip untuk semua lagu2 kat atas tu kat dalam entry saya ni...

tapi...saya tak letak...:-)

saya tak nak letak sebab...bagi saya untuk menikmati sesebuah lagu tu, kita kena balik kepada tujuan asalnya sesebuah lagu itu di cipta... iaitu, untuk memenuhi tuntutan halwa telinga... meaning, untuk menikmati sesebuah lagu itu,  kita kena guna deria  'audio' sahaja, bukan 'visual'... kalau korang semua notice kan,  kalau kita dengar lagu sambil tengok video clipnya... peratus kekhusyukkan kita untuk menghayati kesedapan lagu tu dah berkurang sikit... ye la, apa taknya... dalam fikiran kita dah pikir macam2 kan...contohnyer...

" awek ni lorat lahhh, menyampah tulll...huhu"

ataupun...

" ishhh, apsal mamat ni over sangat?? lagu dia slow jer, tapi dia nya melompat2 tu ngalahkan Lady Gaga la pulakkk..adusssss..huhu..."

haaa...dan bermacam-macam lagilah yang berlegar2 di fikiran kita kan... dah lari objektif lah tu kata orang... niat nak dengar lagu, tapi dah ke lain lak jadinya... pastu mula lah nak kondem2, lagu tu tak best laa... lagu ni tak best laa... padahal 'methode' kita tu dah tak betulll....cewahhh...macam-macam cik kathy ni kannn...:-)

terus terang saya katakan di sini, lagu2 ini sebenarnya diperkenalkan kepada saya oleh seorang sahabat ni... saya panggil dia "Rimau Kumbang" jer...(bukan nama sebenar)... opkos la bukan nama sebenar Cik Kathy oiiiitt... mana ada org letak nama Muhammad Rimau Bin Kumbang... kahkahkah...ok,stop2...melalut2 dah ni... hehe...

kita sambung citer tadi tu... En. Rimau Kumbang ni adalah sahabat saya dari kecik lagi, dari sekolah rendah... dia ni memang suka dengar lagu dan banyak knowledge pasal lagu2... jangan lah nak kelentong dia nih kalau pasal lagu ke, group apa2 ke... semua dalam kepala dia lah senang citer... dan taste kami pun lebih kurang sama... sejiwa la katakannn....acecey...hehe...


( kecik2 dah layan lagu rock...ekekeke... )

boleh dikatakan dulu2 masa belajar kat asrama (dia masuk sbp, saya masuk MRSM) memang kerap la jugak dia antar tape yang dia dubbing sendiri lagunya untuk saya... macam2 lagu dia hantar... dan semuanya best2 belaka... dan saya harus akui di sini yang dia memang banyak mempengaruhi jenis muzik yang saya suka... sampai lah ke hari ni...

sekarang ni pun kami masih mempunyai hobi yang sama iaitu menternak lemak...hikhikhik...sori gurau jer...

semoga En Rimau Kumbang sentiasa berbahagia walau di mana pun dia berada yer... terima kasih En Rimau Kumbang... sebab pernah membahagiakan hidup saya suatu ketika dahulu..:-)

ok, saya stop sini ye... kita jumpa lagi di next entry... saya nak bercerita pasal movie pulak... movie apa???....tunggguuuu....hahahaaaa....
 


3 comments:

  1. aii, adakah i kenal ngan en.rimau itu??hehehe

    ReplyDelete
  2. hahahaa....skang dah tukar nama la beb...dah jadi En. Rimau Kembang...hikhikhik...

    ReplyDelete